Geplaatst op 28 oktober 2020

Onze werking even 'on hold'

Beste leden en ouders,

Naar aanleiding van de nieuwe maatregelen die gisteren werden bekendgemaakt, hebben wij met de leidingsploeg beslist om niet enkel de vergaderingen voor alle leden ouder dan 12 jaar ‘on hold’ te zetten, maar ook voor alle leden jonger dan 12 jaar. Dit zal al zeker het geval zijn t.e.m. de herfstvakantie, waardoor we op zondag 15/11 hopen opnieuw activiteiten te mogen organiseren (al dan niet ook voor onze leden ouder dan 12 jaar). Het take-away eetfestijn op 14/11 werd ondertussen ook geannuleerd in overleg met de gemeente. We begrijpen dat dit voor sommigen onder jullie misschien op weinig begrip zal kunnen rekenen, maar we leggen hieronder even uit waarom we hiervoor gekozen hebben.

De voorbije maanden hebben wij ons steeds in allerlei bochten gewrongen om de continu wijzigende maatregelen te respecteren en onze activiteiten zo veel mogelijk te laten doorgaan. Vorige week vrijdag nog werden er nieuwe maatregelen bekendgemaakt, die ondertussen gisterenavond alweer aangepast werden. Het is heel moeilijk voor onze leiding om hier steeds op in te spelen, al hebben ze dat steeds voortreffelijk gedaan en altijd heel duidelijk gecommuniceerd, waarvoor dank!

Toen gisteren echter beslist werd dat alles voor +12-jarigen geannuleerd werd, rezen er automatisch verschillende vragen: 'wat doen we met takken waarbij -12 en +12 gemengd is?', 'mag leiding van +12 vervangleiding geven bij -12?' etc. Na rondvraag bij de leiding bleek ook al snel dat er veel twijfels bovenkwamen betreffende de noodzakelijkheid en de relevantie van het blijven organiseren van activiteiten voor -12-jarigen. Het ging niet per se om het feit dat we onze leden samenbrengen, die toch relatief weinig kans maken om besmet te worden, maar vooral om het feit dat we ouders en leiding samenbrengen in tijden waarin zo veel mogelijk (onnodige) contacten afgeraden worden. Hierdoor spelen we liever even op safe, en nemen we nu de tijd om ons voor te bereiden na de herfstvakantie.

De komende twee weken zullen wij zo veel mogelijk trachten onze leden te entertainen via online alternatieven en individuele spelletjes, tochten etc, zodat jullie kind(eren) de scouts niet al te vaak moeten missen. Deze activiteiten zullen jullie snel zien verschijnen via mail, Facebook, website … Verder brengen wij de komende weken alle terugbetalingen in orde van alle geannuleerde weekends, al rekenen we hierbij wel wat op jullie geduld. Indien jullie na dit bericht nog met vragen zitten, mogen jullie de (groeps)leiding steeds contacteren. Tot binnen enkele weken en hou het veilig en gezond!

Stevige (denkbeeldige) linker en scoutieve groeten,

Leidingsploeg Sint-Jan 2020-2021

Het is moeilijk te zien, maar we kunnen nog lachen!